Sådan undgår du at tage på i sommerferien

Vi kender alle sammen den gode fornemmelse, vi får i maven af at tage på en sommerferie til udlandet. Der er ikke noget bedre end at få lov at opleve nye kulturer og destinationer sammen med dem, man holder kære. Desværre er sommerferien også et af de tidspunkter på året, hvor den gode og sunde kost bliver tilsidesat for is, snacks og sodavand. I sommervarmen er der tit behov for hurtige kalorier, og dette kan altså være med til at ødelægge den ellers sunde livsstil. Mange danskere oplever endda at have taget på i sommerferien, og dette vil vi her på siden gerne være med til at forhindre for fremtiden.

Hold dig til de sunde snacks

Når du tager på sommerferie, er der som regel rig mulighed for at blive mæt på is og usunde snacks i løbet af en dag. Hvis du gerne vil holde din diæt og den sunde livsstil ved lige, kan du med fordel pakke en masse sunde snacks med ned i kufferten, inden du tager afsted. Det er nemlig super vigtigt, at man i løbet af en varm dag får den rette mængde af sukker og salt.  Hvis du pakker nogle tørrede frugter og saltede nødder, så slipper du for at blive mæt på is og chips.

Derudover kan du, på din ferie, inkorporere morgener, hvor du svømmer et par baner i den nærliggende pool eller måske endda i havet. Sæt også gerne tid af til en frisk morgenløbetur, så du får holdt din træning ved lige.

Lad ikke et forsinket fly spolere din diæt

Når du tager på ferie og rejser med fly, så kan risikoen for, at der kommer små forsinkelser på din rute, ikke undgås. Hvis du kommer ud for en større flyforsinkelse, så er det vigtigt, at du går til dit rejse- eller flyselskab og får afviklet situationen. Ender forsinkelsen med at vare i lang tid, har du nemlig mulighed for bede om gratis mad ved flyforsinkelse. Her kan du selv vælge, hvilke måltider du gerne vil have, og du har dermed bedre mulighed for at vælge det sunde alternativ til. Vi opfordrer alle flyrejsende til at tage dette tilbud til sig, således at en irriterende flyforsinkelse ikke spolerer den sunde livsstil. I lufthavne har du som oftest mulighed for at finde gode og sunde måltider, og det gælder altså bare om tage tilbuddet til dig, mens du har det. Af denne grund kan gratis mad ved flyforsinkelse ende med at være en kæmpe fordel for dig, der lever på en sund diæt.

Træningsøvelser for gravide

Er du gravid, og har du ikke energi til det helt store – så forstår vi det godt. Vi forstår godt, hvis fitnessmedlemsskabet er spild af penge i de 9 måneder du render rundt med baby i maven, for energien er der måske ikke til at stå og svede på cross traineren. Hvis du hellere vil slappe af i sofaen end at løfte håndvægte, løbe en tur eller lave mavebøjninger – så forstår vi det!

Det betyder dog ikke, at vi anbefaler, at du går helt i stå fordi du er blevet gravid. Faktisk er det en stor fordel, både for graviditeten og selve fødslen, hvis du sørger for at holde dig nogenlunde i gang i de 9 måneder det hele står på. Selvom energien og overskuddet ikke er der, selvom du slæber rundt på 5 kg mere end normalt, så skal du komme i gang! Du bliver glad for det i sidste ende, det garanterer vi.

Træningsøvelser til gravide

Din læge har sikkert fortalt dig, at du skal undlade at løfte alt for tunge ting. Derfor er det ikke så aktuelt med styrketræning. Til gengæld kan du passende bruge din egen krop, som formentlig vejer mere end normalt nu du er blevet gravid, som træningsredskab.

Med følgende træningsøvelser til gravide, kan du holde dig i fornuftig form, og samtidig øge sandsynligheden for en lettere fødsel.

Bækkenløft

Læg dig på ryggen og plant fødderne i underlaget. Hold fødder, knæ og hofte på en lige linje, samtidig med at dit hoved bliver på underlaget. Spænd nu op i bækkenbunden, maven og ryggen og løft din numse fra gulvet. Sænk dig efterfølgende ned igen og gentag gerne 10 gange 3 sæt.

Med øvelsen her får du trænet balder og ryg.

Diagonalløft

Placér dine knæ og hænder på gulvet, på den måde at dine knæ er under din hofte, og dine hænder er under dine skuldre. Sørg for at holde ryggen i en lige position og spænd så op i bækken, ryggen og maven. Stræk din ene arm ud, og det modsatte ben frem. Pas på, at du ikke svajer i lænden! Vend tilbage til startpositionen og skift arm og ben. Gentag 10 gange i 3 sæt.

Med øvelsen træner du din ryg.

Sideplanke

Placer dig på siden med underarm og fødder i gulvet. Hold din ryg lige, og spænd op i bækkenbunden, maven og ryggen. Løft dine hofte fra underlaget og hold positionen i omkring et halvt minut. Vend efterfølgende tilbage til start og gentag 3 gange på den ene side, efterfulgt af 3 gange på den anden.

Du træner ryggen og maven.

Bliv klogere på livet som forælder hos Babyhelp

Når du en gang har klaret dig igennem fødslen, skal du meget gerne fortsætte med at holde dig i gang med træning. Det behøver ikke være hård træning, for en gåtur med barnevognen, et par gange op og ned af trapperne med baby i armen eller en svømmetur kan være helt fint.

Træning er dog én ting. Noget helt andet er alt det udstyr du skal ud at have fingrene i. Bliver du også forpustet ved tanken om alt det babygrej du skal have styr på, så fortvivl ej – hos Babyhelp.dk har vi specialiseret i at hjælpe folk som dig!

Hvis du besøger vores side, kan du blandt andet få et overblik over de bedste babyalarmer, pusleborde, klapvogne og meget mere. Se eksempelvis vores store guide til pusletasker her: https://babyhelp.dk/pusletasker/

Det skal du spise for at forbedre potensen

mad og potens

Der findes en række fødevarer, der kan hjælpe dig med at forbedre din potens. Læs mere om dem her.

mad og potens

Vil du gerne forbedre din potens, er der heldigvis meget, som du selv kan gøre. Dermed behøver du ikke at ty til små blå piller med det samme. Her er fem fødevarer, der kan give dig en bedre potens:

  1. Havregryn: Grynene er med til at sænke dit kolesterolniveau, hvilket er godt for din potens. Derudover indeholder de stoffet L-Arginin, der faktisk i forvejen bliver brugt til at behandle problemer med potensen.
  2. Blåbær: Bærrene indeholder anthocyaniner, der bliver brugt til at sænke risikoen for erektil dysfunktion. Så måske skal din nye morgenmad være havregryn med blåbær.
  3. Spinat: Grøntsagen øger blodgennemstrømningen i de nedre regioner, hvilket er lige præcis, hvad du har brug for. Det er faktisk også det samme, som Viagra gør.
  4. Østers: Skaldyrene indeholder zink, der hjælper med at producere testosteron. Det er igen afgørende for, at du kan få den op at stå. Du bør dog ikke overdrive dit indtag af zink, da det kan hæmme optagelsen af andre mineraler.
  5. Fed fisk: Fisk som tun, laks og sardiner indeholder meget omega 3. Det øger dopaminniveauet i hjernen og blodgennemstrømningen i kroppen.

Kilde: https://www.dagens.dk/nyheder/fem-ting-han-kan-spise-bevare-potensen

Øg styrken med cable crossover øvelser

cable crossover

Der findes i dagens Danmark mange gode grunde til at gå i fitness, hvor man i dag finder langt de bedste maskiner til styrketræning. Det vil blandt andet være muligt at øge sin styrke og komme i form med en cable crossover maskine. Det er altså sandt, som det er sagt, at man optimerer sin tid i fitness, når man anvender moderne cable crossover maskiner, der i bund og grund tilbyder nogle af de bedste øvelser for styrke og udholdenhed. Det er altså om noget en fordel, og jeg vil af samme årsag opfordre enhver til at komme i gang med cable crossover øvelser allerede i dag, så du også selv kan øge din styrke og komme i bedre form. Når alt kommer til alt, er der altså mulighed for at lave en lang række af forskellige cable crossover øvelser, hvilket enhver der nogensinde har sat fødderne i et fitnesscenter også vil have erfaret.

Cable crossover øvelser til alle vægtklasser

Når alt kommer til alt, vil det altså kunne betale sig for enhver atlet at anvende cable crossover øvelser i det daglige, så man øger styrken og sin kondition i sidste ende. Derudover egner cable crossover sig bedst til mange gentagelser, da øvelserne kan være hårde for brystkassen. Det er altså sandt, som det er sagt, og cable crossover øvelser henvender sig altså typisk til atleter og seriøse motionister, der prøver at komme i form og trimme sin krop. Der er samtidigt heller ingen tvivl om, at der i sandhed er mange fordele forbundet med cable crossover øvelser fremfor gammeldags vægtløftning, der udelukkende fokuserer på enkelte muskelgrupper, hvor man med cable crossover har mulighed for at styrke hele kroppen. Det er altså om noget optimalt, og det er altså samtidigt også grunden til, at man i dagens Danmark altid kan finde en cable crossover maskine i et fitnesscenter.

Pokerspillere skal være i god form, hvis de vil nå langt i en turnering. Husk din daglige motion!

Mange, der starter med at spille poker, har en drøm om at kunne leve af at spille poker. Drømmen kommer ikke ud af ingenting – der er nemlig mange penge i spil ved diverse pokerturneringer. Du kommer dog ikke sovende til at være en god pokerspiller. Det kræver både sund kost og masser af motion.

Er det ikke nok bare at have et godt pokerfjæs?

Umiddelbart kan det se ud til, at du blot skal sidde stille samt have et godt pokerfjæs for at blive en succesfuld pokerspiller. Men det forholder sig desværre ikke sådan, da det kræver langt mere end blot et godt pokerfjæs.

En pokerspiller skal kunne sidde stille og koncentreret i mange timer, når de deltager i en stor turnering. Derfor kræver det, at de er i god form, hvilket bliver opbygget med hjælp fra sund kost og masser af motion.

Daglig motion og sunde kostvaner

I film spilles der ofte poker med høj cigarføring i røgfyldte lokaler med masser af whisky. Men sådan er det nu ikke helt her i den virkelig verden! Her skal en du nemlig sørge for at tage sig godt af dit helbred, hvis du vil være i stand til at præstere dit yderste ved en turnering med de store gevinster.

En ambitiøs pokerspiller vil derfor sætte tid af dagligt til at dyrke motion. Den daglige motion kan være alt lige fra løb til fitness, styrketræning, svømning samt meget mere. Samtidig skal du tænke over at spise sundt, da usund kost gør dig sløv, hvilket bestemt ikke er optimalt ved en pokerturnering.

Kort sagt skal en pokerspiller have en dagligdag som en sportsudøver, da du ikke kan vinde de helt store gevinster uden at forblive frisk og sund. Hjernecellerne skal nemlig hjælpe dig til at kunne være skarp i timevis, uden at du mister koncentrationen samt træffer de rette beslutninger undervejs i spillet.

I dag kan du endda sidde derhjemme foran computeren og spille poker på de mange online pokersider og casinoer. Det er derfor endnu vigtigere, at du sørger for at spise sundt og dyrke motion, så du ikke sidder ned hele dagen!

4 ord, du bør kende til

Er du interesseret i fitness, velvære, helse og kroppen? Så er der en lang række begreber, du sikkert er stødt på, men som du ikke nødvendigvis er fuldkommen sikker på hvad betyder. Her kigger vi på fire begreber eller ord, som du bør kende til.

Omega 3 og alle de andre fedtsyrer

Din krop har brug for fedt. Den kan ganske enkelt ikke fungere uden fedstof, men der er forskel på fedtstoffer. Man snakker derfor typisk om sundt og usundt fedt. Dette henviser i virkeligheden til, om fedtstofferne er mættede eller umættede.

hvad er omega 3 og alle de andre? Omega 3 er en helt essentiel fedtsyre, som din krop har brug for. Dette stof hjælper blandt andet med at justere blodtrykket, og det findes i høj grad i fed fisk. Det er én af grundene til, at det er fornuftigt at spise fisk flere gange om ugen. Ellers kan du supplere din kost med fiskeolie, hvis du gerne vil have alle de gode fedtstoffer, men ikke spiser så meget fisk.

Osteopati og hvad du kan bruge det til

Hvad er osteopati? Det spørgsmål bliver ofte stillet, og derfor har vi her forsøgt at besvare det. Osteopati har kort og godt til formål at gendanne kroppens balance, således at du forbliver sund og rask. Osteopati kan således eksempelvis bruges til at behandle diverse smerter i kroppen.

Det gælder imidlertid med osteopati, at man ikke blot symptombehandler, som man gør med mange andre behandlingsformer. Derimod forsøger man at finde frem til kernen af problemet. Man diagnosticerer således, hvorefter man lægger en behandlingsplan, som har til formål at få kroppen tilbage i balance. Man behandler aldrig blot et enkelt problemområde, men ser derimod kroppen som en helhed.

Superfoods, som du bør indarbejde i din kost

Superfoods er fødevarer, som er særligt gode for dig og din krop. Det er dem, der indeholder særligt mange vitaminer, mineraler og andre gode sager. Det vil altså sige, at du med fordel kan indarbejde superfoods i din kost.

Eksempler på superfoods er blåbær, acai, mandler og oliven. Alle disse madvarer gør hver især noget rigtigt godt for din krop. Blåbær er særligt gode for øjnene, mandler indeholder masser af sundt fedt, og acaibær er gode for immunforsvaret. Oliven kan virke foryngende på kroppen og kan således hjælpe med til, at du holder dig ung og frisk i længere tid.

Mindfulness – hvad går det ud på?

Mindfulness er et begreb, der er blevet yderst udbredt især inden for de seneste år. Det har rødder i buddhismen, og det forveksles ofte med meditation. De to er dog langt fra det samme. Mindfulness har til formål at få dig til at være mere til stede i det liv, som du lever lige nu. Det kan således eksempelvis være et middel til at blive mere nærværende og fokuseret.

Når man arbejder med mindfullness, accepterer man alle de mange følelser, man indeholder. Man accepterer dem, men sender de dårlige tanker og følelser videre. Når du mediterer, forsøger du bevidst at fokusere al din opmærksomhed og energi på en særlig følelse eller tanke.

Moderne kontorstole tilbyder forskellige siddestillinger

kontorstole

Når først det er gået op for en, hvor store fordele der rent faktisk er forbundet med en ergonomisk kontorstol, ender man som regel også med at investere i en til ens egen arbejdsplads. Det kan altså bogstaveligt talt betale sig, da man i dagens Danmark har mulighed for at understøtte ryggen med en ergonomisk kontorstol, der ganske enkelt tilbyder ens krop en bedre siddestilling. Det er altså sandt, som det er sagt, og ved at tilpasse dig din krops behov vil man altså hurtigt forbedre kontorlivet og ikke mindst sin indsats på arbejdspladsen. Det er om noget en fordel for dine kollegaer, der altså ligeledes vil have stor fordel af moderne kontorstole, der i bund og grund tilbyder bedre siddestillinger til forskellige kropstyper.

Stort udvalg af ergonomiske kontorstole online

Det vil samtidigt være muligt at få adgang til landets største udvalg af ergonomiske kontorstole på nettet, hvor prisniveauet samtidigt er helt i bund. Det er altså om noget en mulighed, det praktisk talt kan betale sig at opsøge, og jeg regner altså af samme årsag derfor også bare med, at du allerede nu er begyndt at overveje, hvordan du også selv kan få adgang til ergonomiske kontorstole på tilbud online, der altså tilbyder bedre siddestillinger til dig og dine kollegaer. Det er altså om noget optimalt, og jeg anbefaler altså af samme årsag derfor også bare enhver med muligheden til at tænke sig om en ekstra gang, inden man bestiller de første og bedste kontorstole på tilbud online, hvor udvalget af ergonomiske kontorstole i øjeblikket er størst, der altså som sagt tilbyder bedre siddestillinger på kontoret og derhjemme, læs mere herinde. Det vil altså om noget komme dig til gode på sigt, og jeg anbefaler altså af samme årsag derfor også bare enhver til at overveje udvalget af kontorstole på nettet, så man sikrer sig selv og sine kollegaer bedre siddestillinger på kontoret.

Guide til kinesiotape

kinesiotape guide

Kommer du indimellem i fitnesscentre, sportscentre eller lignende, har du nok lagt mærke til den farvestrålende tape, som sportsudøvere indimellem er klistret ind i på bestemte dele af kroppen. Tapen kaldes for kinesiotape og er blevet yderst populært blandt sportsudøvere.

Hvad er kinesiotape?

Kinesiotape har de seneste år vundet stort indpas i sports- og fitnessverdenen. Mænd og kvinder med deres skulder, knæ eller albue tapet ind i den farvede tape er langt fra et sjældent syn i fitnesscentret eller træningslokalet. Tapen siges at have restitutionsfremmende samt præstationsfremmende egenskaber og bliver primært brugt til at behandle og forebygge sportsskader. Tapen adskiller sig fra almindeligt sportstape ved dens mønstrede vævning, der tillader huden at ånde samt ved dens store elasticitet.

kinesiotape guide

Hvordan virker kinesiotape?

Kinesiotape er blevet mere og mere anerkendt hos behandlere og anvendes til at behandle mange former for smerter og skader samt til at hjælpe trætte muskler med at restituere. Tapen påsættes af en professionel eller af dig selv eller en hjælper og kan blive siddende i flere dage, mens den trækker huden sammen i små bølger. Påsættes tapen mod muskelsmerter, skal huden strækkes før tapen sættes på, så tapen kommer til at ”rynke” huden. På den måde løftes huden, så blodomløbet fremmes. Skal der behandles mod ledsmerter, er det tapen, der skal strækkes over huden, så den på den måde støtter om de skadede led.


Er der beviste fordele?

Tapen benyttes især til at afhjælpe muskelspændinger og muskeltræthed, stimulere cirkulation i blodsystemet og lymfesystemet, undertrykke smerter samt til at genoprette skadede led. Kinesiotapen virker som sagt således, at den løfter huden fra de skadede områder, så der bliver bedre plads til blodomløb. Der er videnskabeligt bevist, at øget blodcirkulation hjælper mod smerter, spændte muskler og skader. Det skyldes, at der tilføres en øget mængde af ilt og næringsstoffer, der hjælper helingen og restitution på vej. Kritikere af kinesiotape mener, at der i de fleste tilfælde er tale om placeboeffekt, hvor patienten blot mærker en forbedring, fordi han/ hun tror på effekten. Der er manglende videnskabelig evidens for effekten, men ikke desto mindre oplever mange brugere af tapen store fordele og forbedringer.


Hvordan kan det forbedre din performance?

Endnu engang er det den øgede blodcirkulation, der er i fokus. Har du en skade, ømme eller spændte muskler og skal du præstere, fx til en konkurrence, stævne eller lignende, kan kinesiotape være din bedste ven. Ved at påsætte tapen på de udsatte områder øger du blodcirkulationen i området, hvilket kan være effektivt i form af en hurtigere heling og restitution, så du hurtigt igen kan udnytte dine muskler og led bedst muligt.

Underhold dig selv når du laver sund mad og træner

Glasses of fruit and vegetable juice with fruits

Synes du også, at det sommetider kan være lidt svært at hive dig selv op fra sofaen, når der skal laves god og sund mad? Og er det svært at få taget sig sammen til at hoppe hen på kondicyklen? Denne artikel stiller skarp på, hvordan man kan underholde sig selv, når tingen glider lidt nemmere.

I de gode perioder med masser af overskud er det sikkert ikke så svært at motivere sig til at opretholde den gode og sunde livsstil. Her går det egentlig ret nemt med at få lavet mad, trænet en masse og smile til alle, man møder på sin vej.

Nogle gange rammer virkeligheden dog hårdt, og man kommer ind i en periode, hvor motivationen ryger sig en tur, og hvor man hele tiden skal kæmpe sig igennem tingene. Her kan det være oplagt at finde nogle måder at gøre tingene mindre sure på, indtil motivationen igen er vundet tilbage.

Spil på mobilen

Hvis du keder dig lidt, når du træner, og hvis motionscyklen ikke i sig selv er inspirerende, så kan du overveje at lave nogle ting på mobilen imens. Det kan for nogle lyde lidt unødvendigt, men det er altså en rigtig god måde at fjerne fokus fra, at det er lidt hårdt. Nogle vil gerne se serier, andre skal høre en bestemt slags musik, og så er der dem, som gerne vil spille spil.

Den sidste mulighed kan være rigtig god, fordi det også er vildt god underholdning, hvor man kan lade sig rive med. Når man spiller på leovegas, glemmer man måske helt, at det er træls at træde i pedalerne. Hvis man styrketræner, er det måske ikke så slemt at få overstået næste sæt, fordi man skal have lavet sit næste træk.

Det kunne også være betting, som er relevant, fordi det kræver en smule fordybelse i tingene. Derfor er det ret naturligt også en ting, hvor hjernen måske kommer lidt væk fra alt det sure.

Hav altid underholdning klar

Det gælder bestemt også, når man laver mad, at det kan være fint med underholdning. Er det bare svært at hive dig op til at stå og snitte grøntsager og røre i gryderne i lang tid, så er det måske nogle sjove spil, du skal have liggende klar på bordet, som kan holde dig beskæftiget. Det gælder særligt, hvis man er alene om madlavningen nogle dage, fordi man så ikke har nogle at snakke med undervejs.

Egentlig er det bare fint, hvis man altid har underholdning klar. Det kunne også være at få ringet til nogle venner eller noget familie, man ikke har talt med længe. Det er en god måde at udnytte tiden på, og så er madlavningen måske ikke længere så træls at gå til.

Man kan også bare få sat en god serie på eller se noget TV, hvilket da også er manges naturlige løsning. Det tager fokus, og man kan stadig gøre de nødvendige ting i køkkenet imens.

Bliv klar til løbetræning, bliv klar i 2019

Foto: Unsplash.com

Her i starten af det nye år, er der mange der kæmper med at holde nytårsforsættet. Kæmpe respekt for det! Måske målet er at smide julekiloene og blive strandklar. Du kan også være i den anden ende af løbebåndet og arbejde på, at opbygge muskler og tage nogle kilo på. Eller måske målet for 2019 er, at deltage i et af de mange motionsløb, der finder sted over alt i landet. Uanset hvilken krop julemaden har givet dig, og uanset hvad målet er når det kommer til at bygge videre på den krop, så er der næsten ingen vej uden om det: løbetræning. Nogen elsker det, andre hader det, mange falder et sted midt imellem, men det skal klares.

Til at starte med, skal du vælge de rigtige løbesko. Det behøver ikke være raketvidenskab, men der er dog et par ting du skal tage højde for. Din erfaring, om du har eller har haft skader, og hvilket underlag du skal løbe på. Du kan få allround sko til alle underlag, men hvis du ved, at du primært vil befinde dig på et løbebånd, på asfalt eller i en skov, så kan det påvirke hvilke sko der er bedst for dig. Så hav det i baghovedet, når du sætter gang i projektet.

I lang tid er streaming blevet større og større. I dag kan du deltage i koncerter live via din telefon, i stedetfor at skulle finde en video om det senere. At streame sine videospil har i lang tid også været en voksende industri, så det giver kun mening, at fitness-verdenen også er ramt af den. Selv casino er
rykket fra offline, til online, til live dækning af spil du kan deltage i. Væggene er fjernet så du nu kan gå på  eksempelvis løbebåndet, og spille casino spil som blackjack og roulette live på telefonen. Men denne trend har også ramt fitness industrien. Der har længe floreret træningsvideoer med øvelser og tips. I dag kan du dog tage et helt hold online, lige fra din egen yogamåtte hjemme i stuen. Dette virker også til at være noget, der vokser i hastigt tempo, liges om de andre industrier. Så hvis skoven og fitnesscenteret ikke frister, så se om du kan finde en service der passer til dit behov og niveau.

Når du har fat i de rigtige sko, underlag og løbeprogram, så er der ikke meget andet for end at gå i gang. Sæt dig et mål, hvad enten det er et motionsløb du vil gennemføre, eller om du vil kunne løbe en bestemt afstand på en bestemt tid, eller noget helt tredje. Med et mål er det som regel nemmere at holde træningen ved lige, og når du det, kan du altid sætte et nyt. Hold dig hydreret, og lyt til din krop. Det er vigtigt at presse sig selv, men det er også vigtigt at kende sin krops grænser, før de kan skubbes. Med det rigtige program, indstilling og udstyr, har du taget første skridt.

Foto: Unsplash.com

Top
Close
Like gerne vores side,nu hvor du har mulighed for at få en gratis kostplan :)
Hvis du liker hjælper du os med at blive bedre