Mad og motion er hjørnestenene i din sundhed. Ønsker du at holde dig sund, ung og frisk, så er maden og motion alfa og omega. Hvad du putter i kroppen, og hvad du gør med de kalorier, proteiner, mineraler osv. maden indeholder, er supervigtigt for din sundhed. Det går også den anden vej: hvis du motionerer og holder dig aktiv, er det vigtigt at give kroppen de rigtige byggesten til at transformere din krop og dit helbred. Men hvad er op og ned i denne jungle? 

Kom i gang! 

Det virker måske meget banalt, men det vigtigst i starten er ikke, hvilken motion du dyrker, eller præcist hvor mange kalorier og proteiner du fylder dig med. Det vigtigste er, at du begynder at tage ansvar for din egen sundhed med god, sund mad og motion.

Det vigtige er bare at få pulsen op, og få bevæget kroppen. Vi har ikke godt af al den stilstand, som verden anno 2021 indebærer. Om du så løfter vægte, spiller fodbold, går eller løber ture, laver hot yoga, pilates eller en helt tiende motions trend. Den bedste sport du kan dyrke, er den du kommer afsted til.  

Mange har det med at overtænke, hvilken motion de mon skal dyrke. Hvis du bliver motiveret af, at det skal være let, så er løb og gå måske det rigtige for dig. Bliver du motiveret af socialt samvær, så er holdsport nok vejen frem. Bare du får kadaveret i bevægelse og hjertet til at banke. 

Sund mad behøver ikke at være svært eller kedeligt 

Det ligger sig måske lidt op af det først råd, men mange farer vild i junglen af opskrifter og ernæringsrådgivning, når de prøver på, at at forbedre deres sundhed. I sidste ende, handler det om at spise varieret, så du får forskellige mineraler, vitaminer, proteiner etc., samt at spise sundt, men hvad er sund mad?

Man behøver ikke spise efter en speciel og avanceret diæt, som kålkur og stenalderkost, for at være sund. I sidste ende, er ved de fleste godt hvad sund mad er, og den basale viden, som mere fuldkorn, fisk, grøntsager, frugt, varieret mad etc., den man kommer længst med. De smager ofte bedre, og er langt nemmere at overholde. Hvis dit mål er at tabe dig, så skal du spise i et kalorieunderskud, og hvis du ønsker at blive stærkere, så er proteiner og nok kalorier vigtige.