Jeg kan huske, at jeg engang læste en artikel om Claus Meyer, hvor han fortalte, at han var vokset op med en dårlig madkultur. Her serverede moren udkogte kartofler og generelt havde ingen grøntsager nogen god smag.

Det er noget, som mange nok kan genkende fra deres egen barndom. Forældre havde travlt og derfor endte mad nogle gange med at være en byrde for familien, inden man skulle videre til noget nyt.

Derfor vil jeg give nogle gode råd til, hvordan du skaber gode madminder for dine børn. Noget af det vigtigste er:

  • Lav mad sammen
  • Brug aftensmaden til at tale om jeres dag
  • Køb kvalitet

Lav mad sammen

I mange børnefamilier er det meget almindeligt, at den ene forælder laver mad alene. Dette er generelt en virkelig dårlig idé, da det er baseret på en fejlagtig effektivitetslogik, hvor alle skal nå mest muligt.

Tænk i stedet for madlavning som noget, man kan gøre sammen hele familien. Det giver jer en helt unik mulighed for at tale sammen. Lige pludselig er det heller ikke så vigtigt, hvis I laver en ret, som tager længere tid, da det er familietid.

Undgå for alt i verden at den ene forælder ligger i sofaen og ser fjernsyn, mens den anden forælder laver mad. Lav mad sammen.

Køb kvalitet

Mange er ikke klar over, at madkvalitet spiller en væsentlig rolle, når det kommer til, om et barn vokser op med gode minder om sin barndom. Gode råvarer har bedre smag, og de gør, at barnet udvikler sin smagsevner og dermed ikke vokser op og er kræsent. Forskning har vist, at det at være kræsen ofte handler om, at man har en dårlig oplevelse med mad, eller at man ikke har udviklet gode smagsevner, fordi man ikke fik god mad som barn.

Derfor opfordrer vi alle til at bruge gode råvarer. F.eks. når det kommer til brød, kan du lave din egen surdej og lave noget lækkert hjemmelavet brød. Se hvordan du kommer i gang med at bage med surdej.

Brug aftensmaden til at tale om jeres dag

Jeg håber, at I allerede gør det. Ikke noget med skærme mens I spiser aftensmad. Jeres barn har masser af tid med skærme, og derfor skal aftensmaden bruges til at snakke om jeres hverdag. I skal alle sammen være inkluderet i samtalen.

Så det skal ikke kun handle om de voksnes liv eller om barnets. Det er vigtigt, at barnet lærer, at de kan være med en voksensamtale. Her skal de lære, hvordan man fortæller om sin hverdag på en spændende måde.

Det vil give barnet gode minder om aftensmaden, når I har brugt tiden på hinanden.