Der er mange måder at få motion på, hvor nogle selvfølgelig er mere effektive end andre. Det er altid en afvejning imellem, hvad man har tid til, hvad man orker, og hvad der kan betale sig. Hvis du er typen, som ikke rigtig orker fitness eller løbeture, så søger du måske efter alternativer.

Men kan disse overhovedet betale sig? Læs med her og få bud på to aktiviteter, som muligvis også forbedrer din kondi.

Løbe på løbehjul?

Her taler vi om de klassiske løbehjul, og ikke dem med el naturligvis. Du kan faktisk godt komme i bedre form ved at løbe på løbehjul. Løbehjulet kan dog ikke fungere som din primære træning. Så du bliver nødt til at supplere med noget andet.

Årsagen til det er, at motionen fra et løbehjul arbejder med ret begrænsede mængder muskler, og at intensiteten ofte er lavere end ved eksempelvis løb eller cykling.

Dog er kropsholdningen en ting, du kan få arbejdet med på løbehjulet, så i den sammenhæng er de ret smarte. Du får også langt mere motion af at løbe på løbehjul end ved at køre bil, så hvis du leder efter alternative transportmuligheder, er løbehjulet helt klart en mulighed. Du kan altså ikke udskifte et maraton med en lang tur på løbehjulet, men hvis du leder efter en måde at komme rundt på, hvor du også får noget bevægelse med, er det et god bud.

Til at starte med er her en klar anbefaling; find et billigt løbehjul. Så kan du selv vurdere, om du synes, det er noget for dig. Motionen er selvfølgelig en del af det, men det handler også om, hvorvidt du faktisk synes, at det er en sjov og behagelig måde at komme rundt på.

Gøre rent?

Okay, det er jo ikke ligefrem sjovt at gøre rent, men til gengæld er det noget, der bare skal gøres. Derfor kan du jo lige så godt tælle det med som motion, hvis det rent faktisk er det. Samtidig kan du måske også få gjort rent lidt oftere, hvis du ved, at det hjælper på formen.

Men så er spørgsmålet, om rengøring er sundt? Ja, hvis det bliver gjort rigtigt. Du bevæger dig meget rundt, når du fejer, støvsuger og tørrer støv af. Samtidig løfter du ligeledes ofte på ting, hvilket også får pulsen op. En rengøring tager typisk et stykke tid, så der er tale om en længerevarende pulsstigning, hvilket er rigtig godt, når du gerne vil i form.

Dog kan rengøring også påvirke din krop negativt, hvis du ikke tager de rette hensyn. For eksempel kan støvsugning give rygskader, hvis den ikke passer til din højde, og du går og krummer dig sammen. Så er den gode bevægelse pludselig skiftet ud med en dårlig. Det samme gælder, hvis du løfter for meget og løfter forkert. Du skal altid løfte med benene og ikke med ryggen, hvilket er noget, der gælder lige så meget ved rengøring. Men hvis du tager de rette forbehold, og husker at passe på dig selv, er rengøring faktisk en ret fin motionsform.