Når du skal i gang med at træne, kan det være nemt for dig at finde på undskyldninger for, hvorfor du ikke skal gå i gang. Det kan være, at du er gravid, at du er for gammel, eller at du er bange for, at dine gelenegle går i stykker, når du træner.

Der kan være nogle ting, hvor du tænker, at de kan gøre det umuligt for dig at træne. Men der er stort set ingen skavanker, problemer eller andre forhindringer, der gør, at du slet ikke kan træne. Lige meget hvad handler det nemlig bare om at finde en træningsform, der passer til dig.

Alder er ingen hindring

Hvis du er kommet op i årene, kan det være, at du tænker, at det ikke er muligt for dig at komme i gang med at træne. Det er dog langt fra sandt. Selvom du ikke har trænet som yngre, behøver det bestemt ikke at være en forhindring for, at du kan træne som ældre. Faktisk vil træningen være med til at gøre, at du kan holde dig sund og rask i længere tid.

Find en form for træning, der passer til dine skader

Har du en skade, kan det også være, at du bruger den som en undskyldning for ikke at få trænet. Det er der dog heller ingen grund til. Du kan nemlig sagtens træne, selvom du har en skade, og dermed få den motion, som du har brug for.

Det handler selvfølgelig bare om at finde en skånsom form for træning, der er mulig med de skader, som du har. Har du fået en løbeskade, kan du for eksempel svømme eller dyrke gymnastik i vand. Det er mere skånsomt.

Du kan sagtens træne med gelenegle

Har du lange flotte gelenegle, kan det være, at du ikke har lyst til at træne, fordi du er bange for at komme til at ødelægge dine negle. Men igen behøver det ikke at være en hindring for dig. Der findes mange typer af motion, hvor du ikke behøver at være bange for at skade dine negle. Det er for eksempel løb og mange former for dans.

Du kan nemt selv lave gelenegle. Det sparer dig for nogle penge, som du så kan bruge på andre formål. Det kan for eksempel være mere danseundervisning eller en personlig løbetræner. Læs mere om at sætte dine egne gelenegle på her.

Det er sundt at træne under graviditet

Når du er gravid, er det sundt for dig, at du bliver ved med at træne. Din krop har brug for at være i form, når du skal føde dit barn. Derfor bør du bestemt ikke stoppe med at træne, fordi du skal have et barn.

Der er dog nogle former for sportsgrene, som det ikke er godt for dig at dyrke, når du er gravid. Det er for eksempel kontaktsport som fodbold, håndbold og basketball. I stedet er det en god ide for dig, at du løber, svømmer eller går til yoga eller pilates.