Mange af os oplever en travl og hektisk hverdag. Det kan være stressende at skulle nå det hele. Den travle hverdag kan også resultere i at vi laver ”nemme” løsninger for os selv, såsom at springe træningen over, at spise take away og udskyde den rette mængde søvn til weekenden. Disse ting har dog en meget større effekt end man går og tror. Så for at få en bedre hverdag, kan du gøre noget godt for dig selv på disse områder.

 

Travl hverdag

Vi kender til det alle sammen. Der er mange ting, vi skal nå i løbet af en normal dag. Det kan hurtigt blive overvældende, hvis ikke man planlægger og strukturerer sin tid ordentligt. Så derfor er der mange der tyr til de nemme løsninger. Det kan være at skippe træningen og spise fed takeaway mad. Dette resulterer dog i en ond spiral, da det ender med at man får dårlig samvittighed og ikke har det godt med sig selv. Derfor kan det også være stressende, når man har meget man skal nå og man måske ikke føler at man kan nå alt det man gerne ville. Det er her vigtigt at man forsøger at planlægge sin tid og sine indkøb, for på den måde kan man undgå at skulle købe takeaway og man kan nå at tage til sin træning.

 

Søvn og kost

Du har nok hørt det før, men det kan ikke siges nok. Søvn og kost har kæmpe indvirkninger på vores daglige liv og generelle velvære. Mange af de problemer vi oplever, kan løses ved, at vi passer vores nattesøvn og at vi spiser den rette kost. Søvn er vigtigt, fordi vi igennem dagen er aktive og dette slider på vores celler i kroppen og i hjernen.  Cellerne bliver genopbygget om natten mens vi sover. Så når vi bliver trætte, er det et tegn på, at vores kroppe har opbrugt energiressourcerne for dagen og har brug for at oplade. Derudover er kosten vigtig, fordi vi har brug for en masse næringsstoffer som kroppen skal have for at fungere optimalt. Når vi regelmæssigt spiser fed og tung mad, bliver kroppen påvirket af de store mængder af salt og fedt og det kan risikere i blandt andet hjerte-kar-sygdomme. Når kroppen får en varieret kost med masser af grønt, mindsker vi risikoen for sygdomme, vi har mere energi og generelt har vi det meget bedre.

 

Fysisk sundhed

Det er en dårlig idé at skippe træningen. Der er nemlig også mange gode grunde til at være fysisk aktiv. Det forbedrer ens sundhed, det giver generelt velvære og det kan øge din livskvalitet. Derudover kan det også være med til at forebygge sygdomme. Fysisk aktive mennesker har mindre risiko for at blive ramt af psykiske problematikker som for eksempel depression og stress. Det er altså vigtigt at vi passer vores træning eller i hvert fald gør noget ekstra for at være aktive. Hvis man er meget presset i hverdagen og på ingen måde kan få det til at fungere at skulle i træningstøjet og op i træningscenteret, er der masser af muligheder for at lave hjemmetræning. Hvis du har brug for inspiration til former for hjemmetræning, kan du læse mere her.

 

Psykisk sundhed

Den psykiske sundhed er lige så vigtig som den fysiske. Hvis ikke vi har det godt mentalt, går det ud over vores relationer, vores humør, vores præstation og meget mere. Derfor er det afgørende at man sørger for at sove godt, spise rigtigt og holde sig fysisk aktiv, da det kan mindske risikoen. Det er dog også vigtigt at anerkende, hvis man oplever psykiske problematikker. Her er det vigtigt at tage fat om problemet og gøre noget ved det. Du kan klikke her og læse mere om forskellige terapiformer og andre ting, som man kan gøre, hvis man oplever problemer. Det er vigtigt at tale med nogle og ikke nødvendigvis terapi som det første. Tal med dine nærmeste først, få italesat hvad du føler. Hvis problemerne er vedvarende, er det på tide at tage fat i nogle professionelle.

Så sov godt, spis sundt og hav en god fysisk og psykisk sundhed, så vil du opleve en meget bedre hverdag.