Vil du gerne gøre noget godt for din muskelrestitution, og har du brug for at være på toppen hver eneste dag, kan det være godt at dykke lidt ned i den gode nattesøvn, og måske endda gøre noget ved din nuværende nattesøvn, hvis du pt. ikke får særlig mange gode timers søvn. For hvis der er noget, kroppen har brug for, når du bruger den aktivt til fx sport, er det restitution. Og det får kroppen, når du sover. Så for at være på toppen rent fysisk, må du ikke undervurdere den gode nattesøvn.

Start i det små

For at opnå en bedre nattesøvn, er der flere forskellige punkter, du kan begynde at arbejde med. For det første kan det være en god idé at starte i det små, når du skal oparbejde nye vaner. Skal du fx få en vane med at gå tidligt i seng, nytter det ikke meget at gå fra at komme seng kl. 24 til kl. 21. Du har med stor sandsynlighed ingen chance for at sove kl. 21, hvis din krop er vant til at sove kl. 24. Derfor er det bedre at prøve 23.45. Dagen efter 23.30. Og stille og roligt kan du så bevæge dig ned til fx kl. 21, eller hvornår du nu gerne vil i seng.

Vælg den bedste madras til din krop

For at få en bedre søvn kan det også være, at du skal til at opgradere din madras, så du får noget bedre at sove på. Og ofte er det ikke nødvendigt at skifte hele sengen ud, da du måske bare kan nøjes med at købe dig en god madras. Din madras har måske set bedre dage, og det er jo noget billigere at nøjes med en udskiftning af madrassen i stedet for hele sengen. Og der er mange steder, hvor du har mulighed for at købe en god madras for sig selv.

Gør dine muskler en tjeneste

Ved at gå mere op i din søvn, er der ingen tvivl om, at du er med til at gøre dine muskler en tjeneste. Du vil hurtigt kunne mærke en forskel i dine præstationer, og du vil ikke være lige så øm i muskler og led, hvis du får din søvn, da din krop har bedre tid til at hele sig selv om natten, hvis du har brugt meget energi på fysisk aktivitet i løbet af dagen.