Kokosmel

kokosmelKokosmel – En tropisk smag, en glutenfri erstatning for traditionelle meltyper og et skud kostfibre. Dette er blot nogle af grundene til, at kokosmel er så populært. Melet bruges på mange forskellige måder, hvoraf de nok mest kendte er som ingrediens i grød, glutenfrie boller eller kager, konfekt samt som drys på morgenmaden. Og grunden hertil skal klart findes ved den naturlig søde smag, kokosmelet er kendt for. Grundet denne smag ses nemlig en mulighed for at reducere mængden af tilsat sødning i bagværket – uden du lægger mærke til det.

Hvordan erstatter jeg almindeligt mel med kokosmel?

Kokosmel er utrolig fiberrigt, og af denne simple årsag suger det naturligvis mere væske til sig, end traditionelle meltyper gør. Derfor rådes du til at reducere mængden af kokosmel med omtrent 40 % af den opgivne mængde af andre meltyper i opskriften.

Derudover anbefales det, at du tilsætter lidt ekstra væske, til du opnår den ønskede konsistens. Endvidere siges tommelfingerreglen at være, at man bør tilsætte et ekstra æg pr. 30 g. kokosmel – især hvis du anvender en stor mængde af melet.

Kokosmel og proteinpulver?

Faktisk anvendes kokosmel ofte i forbindelse med proteinpulver, og du kan med fordel bruge melet i proteinbarer og anden slags bagværk.

Kokosmel består af tørret, fedtreduceret og fintmalet kokos, og det indeholder en stor mængde fiber (omkring 40 %) samt omkring 18 % karbohydrat, hvorfor det med fordel kan bruges i forbindelse med proteinpulver. Hos Bodylab kan du både købe kokosmel her.

Hvad er kokosmel godt for?

Din krop indtager fundamentale mineraler, der blandt andet styrker dit bindevæv, hvis kokosmel indtages. Bindevævet omfatter blandt andet hud, sener, ledbånd, knogler og tænder, og fælles for disse er, at indholdet af kollagen er stort. Kollagen er nemlig hårde, modstandsdygtige proteinfibre, som holder vævet sammen. Og kokosmel indeholder både kobber og mangan, som netop hjælper med produktionen af kollagen.

Kobberet siges at gøre hjernen sundere, da enzymer, hvis ansvarsområde er at producere neurotransmittere ( bruges til videreformidling af information), aktiveres heraf. Samtidig bidrager jern- og fiberindholdet til at sørge for balance i kolesteroltallet og er en måde at forebygge type 2 diabetes og hjertekarsygdomme. Derudover hjælper jern til produktion af ATP (energikilde) samt røde blodlegemer.

Kombineres kokosmel med andre sunde valg, kan du altså nyde lidt naturlig sødning i bagværket med en god smag i munden.

DIY kokosmel

Du kan sagtens selv lave kokosmel. Nedenstående video er et godt eksempel på dette:

Melet er glutenfrit, indeholder flere forskellige nødvendige mineraler, og din krop vil takke dig for det høje antal kostfibre.  Fedtmængden er reduceret, og det er alt i alt anbefalelsesværdigt at udskifte en del ( 30 %) af mængden af traditionelle meltyper i dit bagværk. Kombinationen, hvortil ekstra vand tilføjes, er sikrer en bedste konsistens, end hvis kokosmelet erstatter hele mel-indholdet.

Tip: Kombinér eventuelt med proteinpulver.

Kokosmel ses ganske ofte i proteinbarer, proteinkugler og også i rawfood, desserter og dehydrerede brød, og med god grund – foruden sundhedsfordelene opnås en lækker, tropisk smag.

K for knoglebygning

Ved indtagelse af kokosmel, optager din krop fundamentale mineraler, der er med til at bevare et stærkt bindevæv.  Et bindevæv, hvori blandt andet hud, sener, ledbånd, knogler og tænder er omfattede, indeholder en stor portion kollagen. Kollagen, som er hårde og modstandsdygtige proteinfibre, er netop det, der holder vævet sammen. Og hvordan hjælper kokosmel hertil så? Ser du, både kobber og mangan, som kokosmel indeholder, bidrager positivt til produktionen af kollagen.

Og knogle-bygning kobberet er kendetegnet ved flere fordele, da også hjernen bliver sundere ved indtagelse af melet. Kobber aktiverer nemlig blandt andet de enzymer, der har ansvaret for at producere neurotransmittere, der hjælper med videreformidling af information.

Derudover opleves flere sundhedsmæssige fordele, da jern- og fiberindholdet bidrager til at holde kolesteroltallet i balance og forebyggelse af type 2 diabetes samt hjertekarsygdomme. Derudover hjælper jernet til produktion af energikilden ATP og røde blodlegemer.

Kanon erstatning – kanon smag

Trods det faktum, at kokosmel ikke er kaloriefattigt, kan det med fordel benyttes og erstattetraditionelle meltyper – især til skånsomme maver. Men også maver, der tåler gluten, vil nyde godt af ikke mindst mineralerne, men også den naturlige søde smag. Smagen er nemlig en af de absolutte fordele, og grundet denne kan man spare på sødningen af eksempelvis morgengrøden.

Kokosmel er fordelagtigt for de, der ønsker en low carb livsstil, da mel fra kokos faktisk indeholder utrolig lidt kulhydrat. Derimod indeholder det omkring 50 % mættet fedt, men er dog stadig et sundere alternativ til eksempelvis konfekt og kager.

Kokosmelet har en utrolig lang holdbarhed, og trænger det til at friskes lidt op, kan en anelse kogende vand og et par timers trækken herefter snildt klare det. Dette skyldes fedtindholdet. Mel fra kokos er som sådan ”blot” en ovntørret, findelt og modnet kokosmasse, hvor saften er presset ud. Et fedtreduceret, glutenfrit mel, som er rigt på fibre – og rigt på fordele!