Antiinflammatorisk mad er ganske logisk mad, som forebygger og modvirker inflammation i kroppen. Vi kan alle opleve inflammation i kroppen, især hvis vi ikke har en aktiv livsstil eller har dårlige kostvaner. Inflammation er en betændelse, som du kan læse mere om længere nede i denne artikel. Antiinflammatorisk mad gør det nemmere for din krop at modarbejde inflammation, som på sigt vil føre til en sundere hverdag.

Antiinflammatorisk kost er ikke en kur eller diæt, men i stedet et aktivt valg, som du skal tage hver gang, du er ude at købe ind. Som din krop genfinder balancen, og du får mere energi og et sundere system, vil disse valg selvfølgelig blive nemmere at tage. Men til at starte med er det blot at undgå inflammatorisk kost og udskifte disse dårlige madvarer med antiinflammatoriske madvarer. Antiinflammatorisk mad er desuden godt til at hjælpe vægttab, da du får en god mæthedsfornemmelse af det.

Tegn på, at du lider af inflammation, er eksempelvis oppustethed, overvægt, træthed, svaghed i kroppen, ømhed i kroppen og svingende appetit. Inflammation er altså en meget bred og vag lidelse, så hvis du døjer med nogle af disse problemer, kan en ændring i dine kostvaner hjælpe dig gevaldigt.

Disse ingredienser skal du gå efter, hvis du er interesseret i antiinflammatorisk mad

Man behøver ikke skifte kostvaner fuldstændigt, for at nyde godt af antiinflammatoriske madvarer. Hvis du døjer med inflammation i kroppen, er det selvfølgelig altid smartest at skifte helt over til antiinflammatorisk mad, men ellers kan du blot tilføje nogle af de mest almindelige antiinflammatoriske madvarer til din diæt.

Antiinflammatoriske madvarer modarbejder både inflammationen og sikrer, at den ikke kommer igen. Det er dog ikke en mirakelkur, så vedvarende resultater kræver, at du bliver ved med at spise sundt og varieret. Helt overordnet kan du gå efter følgende ingredienser og madvarer, hvis du gerne vil prøve antiinflammatorisk mad:

  • Tomater
  • Olivenolie
  • Spinat, grønkål, blomkål og broccoli
  • Nødder, såsom mandler og valnødder
  • Fed fisk, såsom laks, makrel, tun og sardiner
  • Frisk frugt, såsom jordbær, blåbær, kirsebær og appelsiner

Som det kan ses på listen, er antiinflammatorisk kost ikke nødvendigvis ”slankemad” men i stedet mad, der fokuserer på, at du får det, du behøver på sundest mulig vis. Nødder og fed fisk er gode madvarer at få sundt fedt fra, hvor frisk frugt giver dig rigeligt med fibre. Ved at tilføje disse antiinflammatoriske madvarer til din kost kan du minimere tegn på inflammation i kroppen.

Hvordan kan antiinflammatorisk mad hjælpe på dit vægttab?

Hvis du døjer med vægten, kan antiinflammatorisk mad gøre en kæmpe forskel. Det kræver selvfølgelig først og fremmest dedikation til kosten, men antiinflammatorisk kost vil fjerne ubehag i kroppen og hjælpe dig på vej til vedvarende, sunde spisevaner. Da antiinflammatorisk mad ikke har plads til dårlige kulhydrater og sukkerarter, vil du i stedet opnå en vedvarende mæthed med betydeligt mindre og sundere mad.

Når du skifter til antiinflammatorisk mad, vil du ret hurtigt opleve et vægttab. Derudover vil du også få betydeligt mere energi i hverdagen, sove bedre om natten og opleve en bedre tarmsundhed. Fordi dit system igen kører på ”god” benzin, vil kroppen nemlig bedre kunne nedbryde maden. Desuden vil udskiftningen fra friture-mad og raffinerede kulhydrater til fed fisk og rigeligt grønt give dig en bedre mæthedsfornemmelse, som holder længere. På denne måde minimere du snack-spisning.

Hvis du er i den anden ende af skalaen, og har problemer med at komme op på en sund vægt, kan antiinflammatorisk kost også hjælpe.

Hvordan skader inflammation kroppen, og kan man hele kroppen igen?

Inflammation opstår i kroppen, hvis man ikke får bevæget sig nok og ikke spiser sundt og varieret nok. Det er derfor et relativt udbredt problem, som man kan lide under i varierende grad. Inflammation kan for eksempel vise sig som oppustethed, træthed, overvægt og generelt ubehag i kroppen.

Heldigvis er inflammation ikke kronisk, og det kan hurtigt afbedres. Inflammation opstår på grund af ”dårlig” mad, og det kan derfor gøres bedre af ”god” mad. Der findes visse typer mad, som skaber eller forværrer inflammation i kroppen. Disse madvarer skal derfor undgås så vidt muligt, hvis du vil have at din antiinflammatoriske diæt virkelig skal hjælpe. Hvis du oplever mange gener fra inflammation, kan du med fordel undgå disse madvarer:

  • Sodavand
  • Raffinerede kulhydrater, altså hvidt brød, hvide ris, pasta og alt med tilsat sukker
  • Fedt
  • Forarbejdet kød, altså kød der er røget, saltet eller lignende
  • Friturestegt mad, såsom pomfitter

Hvis man gerne vil hele kroppen efter inflammation, er kost og motion vejen frem. Antiinflammatorisk kost passer godt sammen med eksempelvis yoga, som hjælper cirkulationen i kroppen. Dog vil en ændring i din kost allerede gør en stor forskel, hvis du gerne vil tabe dig eller bare komme af med inflammation.

Variation er vejen frem med antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost er ikke en diæt. Du behøver derfor ikke kun at spise de samme fem eller seks måltider. Antiinflammatorisk mad er bedst med en varieret kost, hvor du er bevidst om, hvad du spiser. Hold derfor godt øje med hvilke madvarer du spiser, og sørg for en god variation i dine indkøb. Det gør ikke noget, at der kommer en plade chokolade med hjem i indkøbsnettet, så længe det er undtagelsen og ikke reglen.

Hvis du søger inspiration til at variere din kost, kan du gå ud fra den standardiserede middagstallerken for en dansker. I Danmark spiser vi som regel en stor bunke kulhydrat i form af kartofler, ris eller pasta. Dertil kommer kød, som oftest er kylling, svinekød eller oksekød. Slutteligt grøntsager, eksempelvis en salat, sauterede rodfrugter eller blot nogle kogte ærter. For at gøre antiinflammatorisk mad til en blid overgang for krop og sind, kan du udskifte de inflammatoriske madvarer med antiinflammatorisk madvarer.

Hvide ris, kartofler og pasta er en stor synder, når det kommer til inflammation. Sørg derfor at udskifte disse raffinerede kulhydrater med kulhydrater, som tager længere tid for kroppen at optage. Her er bønner, linser og fuldkornsprodukter vejen frem. Udskift landdyrene med fisk og hold øje med din portion, så er du allerede langt af vejen til en sundere livsstil. Portionskontrol afhænger selvfølgelig af rigtig mange faktorer, såsom din alder, dit køn, dit aktivitetsniveau og meget andet. Du kan derfor altid spørge din læge til råds, hvis du kommer i tvivl.