Hvis du har fået nogle gode spisevaner og virkelig føler, at nu sidder det med kosten altså bare lige i skabet, så er det måske tid til at supplere din sunde livsstil med fysisk træning. Der er mange forskellige former for træning, men fælles for dem alle er, at de er gode for din krop og din sundhed på både kort og langt sigt. 

En sund livsstil handler både om, hvad man putter i munden, men også hvordan og hvor meget man bruger sin krop. Eksempelvis har dit kredsløb og hjerte rigtig godt af konditionstræning, og dine led og knogler har gavn af nogle stærke muskler, så alt arbejdet ikke ligger på dem. Herunder har vi samlet nogle tips til, hvordan du kommer i gang med træning. 

Få det optimale udbytte med en personlig træner

Uanset om du har trænet længe, eller du først lige skal til at starte, så kan en personlig træner være en rigtig god idé. Sådan én kan nemlig hjælpe dig til at lave øvelserne korrekt, så du ikke skader din krop i stedet for at gavne dem. En personlig træner kan også hjælpe dig med at finde dine grænser, så du ved, hvor meget du faktisk kan presse dig selv. 

Du skal dog ikke vælge hvilken som helst personlig træner. Det kan være en rigtig god idé at undersøge, hvem i dit område der har den bedste personlig træner uddannelse. Der findes i dag mange forskellige online coaches, som har mere eller mindre uddannelse inden for det, de vil vejlede dig i. Hvis du vil have det bedste resultat, så vælg en personlig træner som faktisk har mulighed for fysisk at være der med dig, når du træner. På den måde kan de give dig den bedste vejledning. 

Træn med en ven eller veninde

For mange kan det være super demotiverende at træne helt alene. Det er svært at komme afsted, og når man så endelig er der, så yder man måske ikke sit maksimale. Derfor kan det være en rigtig fornuftig ide at finde en ven eller veninde, som vil det samme som dig, og som kan presse dig på de dage, hvor motivationen er lav. Det er altid sjovere at træne, hvis man har nogen at dele det med. 

Det er dog vigtigt, at din træningsmakker faktisk har de samme ambitioner, som du har. I behøver ikke være lige stærke, men i skal være lige motiverede for faktisk at ville have et udbytte af træningen. Ellers bliver din træningsmakker nemt til en sofamakker i stedet. 

Find en træningsform som gør dig glad

Den bedste måde at holde fast i sin træning på er, hvis du faktisk helt inde i hjertet synes det er sjovt at træne. Det er meget individuelt, hvilke træningsformer man synes er sjove. Nogle elsker at løfte tunge ting, andre er vilde med rytmisk bevægelse, og andre foretrækker en lang løbetur i skoven. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Det vigtigste er, at du finder den træningsform, som du kan lide. 

Hvis man tvinger sig selv afsted hver gang, så er det selvsagt, at man ikke kan blive ved med at holde gejsten oppe for træningen. Det kan også være en god idé at variere, så du laver meget forskelligt. På den måde kører du heller ikke død i en enkelt aktivitet.