Det er populært kendt blandt rutinerede og erfarne bodybuildere, at et rigt proteinindtag er afgørende for effektiviteten af træningen og resultatet af forsøget på at øge muskelmassen. Der findes en masse mad, der indeholder fornuftige mængder protein. Der findes dog også tilskud, som ikke kommer fra mad.

Proteintilskud er for alle

Hvis man som bodybuilder gerne hurtigst muligt vil opbygge en tydelig muskelmasse, er det en velkendt og ganske udbredt metode at indtage proteinpulver – det kan du læse mere om her. Der er både protein i kød og planter, så man indtager det altså, uanset om man er vegetar, veganer, fleksitar, pescetar, eller om man spiser lidt af hvert og ikke har noget imod at spise eksempelvis kød.

Komplet og ukomplet protein

Selvom man ikke kan undgå i et vist omfang at indtage protein, er der forskel på det protein, der er i planter, og det, der er i kød- og mejeriprodukter. Det kaldes hhv. ukomplet og komplet protein. Det ukomplette protein er i mange planter, hvilket betyder, at man ikke udelukkende kan leve af planter. Proteinet i planter kan tilføje tilstrækkelige kræfter til kroppen. I kød- og mejeriprodukter m.m. er der i modsætning til planterne dog komplette proteiner. Komplet protein kan man nøjes med. Dog vil mange foretrække at forme en kost bestående af en blanding af komplette og ukomplette proteiner.

Diverse om proteinpulver

Proteinpulver indtager man ofte via noget flydende såsom i mælkemorgenmaden eller et glas med en form for væske – eksempelvis vand, juice, mælk, sodavand eller andet. Vil du gerne have det samme proteintilskud uden at få det i pulverform, kan du heldigvis også få proteintilskud i eksempelvis pille-form. Det fås desuden i flere smagsvarianter, ligesom det er afvigende, om proteinpulveret kommer af bønner, ris eller komælk. Det er hyppigst mælkeprotein, der er i proteinpulver – dermed er det komplette proteiner.