Livsstilsændring hvordan?

Livsstilsændring hvordan?

Hvordan kommer man igang med et vægttab, hvis man virkelig føler man har prøvet alle div. kure, stenalderkost, lchf, så må må vi spise masser af fedt, så skal vi kun spise protein, og helsekost etc. men hvorfor holder man det så ikke og hvorfor taber man sig måske 5-10 kg men tager det hele på igen efter et par måneder?

Det handler ikke om at analysere din livsstil, tage et kosttilskud eller løbe 3×5 km hver uge. Det vigtigste er at du kommer godt i gang. At du er motiveret. Alle omkring dig siger du skal spise grønt og sundt og motionere.  Men det vigtigste er at vi føler os sunde, det handler om vores mentale sundhed. Gør nogle ting der gør dig glad, og gerne sammen med andre. Det som oftest sker når man er på en eller anden form for kur er at, selvfølgelig virker den hvis man følger den til punkt og prikke, men problemet er hvem gider i virkeligheden ALTID at skulle spise det samme dag ud og dag ind?

Hvem kan holde til at skulle undvære kartofler undvære brød undvære lidt sjov i weekenden i længden? Det hele handler om kalorier! Får man det rette antal kalorier i forhold til sin krop så vil man også kunne holde sin vægt! Så simpelt er det faktisk. Så selvfølgelig kan det lade sig gøre at tabe sig, og at holde sin vægt også på almindelig mad, man skal blot have en guide og en ide om hvor meget mad man må spise og hvordan fordelingen skal være! Dette i sig selv kan jo være rigtig svært at finde ud af, og har man prøvet at gøre det selv uden hjælp, kan man hurtig få en tendens til at tro, “Jamen det må være kartoflerne og sovsen” der gør at jeg bliver ved med at øge vægten!

Men sådan er det ikke nødvendigvis, det kan meget vel ske at du har nogen andre dårlige vaner som gør at det bliver svært for dig at tabe dig. Eks. kunne være at du ikke får motion nok dagligt, motion er vigtigt om det er en lang rask gå tur eller at du går op i det med liv og sjæl i fitness center er underordnet, du skal bare sørge for at få rørt dig med pulsen godt oppe i min. 30 min. dagligt! Dette vil øge dit stofskifte og dermed vil du nemmere kunne brænde fedt af, da din krop får brug for mere energi (Kalorier) for at holde sig til den vægt du har nu! Dette gør det jo muligt for os at “snyde” kroppen og stadig indtage samme mængde mad men tabe os fordi vi forbrænder det mere pga. musklerne forbruger mere energi til at genopbygge den nedbrudte muskelmasse efter træning.

Udover træning kunne det være at du spiste for sundt! Ja det lyder skørt men spiser du for meget frugt fordi du tror mere frugt er godt, ja så kan det meget vel også føre til overvægt, frugt indeholder masser af gode ting men også en masse frugtsukker og Kalorier, derfor anbefaler jeg man max spiser 2 stk. frugt om dagen når man vil tabe sig, så pas på med Smoothies, disse kan hurtigt blive kalorie bomber, der indeholder ligeså mange kalorier, som Cola, kakao etc.

Så til sidst vil jeg bare slutte af med at sige, jeg mener godt man kan få kartofler, ris etc. til sine hovedmåltider, det hele handler om den rigtige sammensætning, så skal du nok opnå dit varrige vægttab og samtidigt have plads til at nyde godt af livet goder med omtanke.

 

Mine råd til dig er:

 

1.Få dig en kostplan så du har styr på hvor meget du må spise ved hvert måltid, så skal du ikke længere slås med hvor meget eller hvor lidt du egentlig skal spise for at tabe dig!

 

2.Husk at få din daglige motion, find evt. en trænings partner så i kan holde hinanden igang og motivere hinanden også på de dage man måske har lidt svært ved at komme afsted, når man træner alene kan sofaen meget nemt friste!

 

3.Drik rigeligt med vand både før og efter et måltid, det mindsker at man overspiser hvis man drikker et stort glas is koldt vand lige inden man skal spise.

 

4.Pas din søvn sørg for at få ca. 6-9 timer søvn hver nat, det mindsker risikoen for at få lyst til en masse usunde ting og at man får overspist!

 

10 gode råd om stress

• gør én ting af gangen

• prioritere din tid

• hold pauser og hold fri

• skab dagligt overblik

• vær realistisk – du er ikke uundværlig

• giv udtryk for dine ønsker og behov

• dyrk motion regelmæssigt

• lær dine symptomer på stress at kende

• brug tid på venner og familie

• spis sundt og varieret

 

Hvis du står og mangler en træningsplan og kostplan så kan det købes her på siden under “Kostplaner” oppe i fanebladene.

 

/Kasper

Share

Skriv et svar

Or

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*