Kan muskler omdannes til fedt?

Kan muskler omdannes til fedt?.

Svaret er nej! det er fysiologisk umuligt for kroppen. Jeg ved ikke helt hvordan myten er opstået. Måske fordi mange professionelle sportsudøvere tager meget på i vægt, efter de er stoppet med at træne professionelt. Og så ligner det ganske enkelt at musklerne er blevet omdannet til fedt, men det er ikke korrekt. Der er flere faktorer på spil her.

1) Dine muskler bliver mindre hvis de ikke bliver stimuleret med træning. Det betyder at du vil tabe muskelmasse i den periode hvor du ikke træner

2) Hvis du er vant til at spise meget mad, fordi du skal bruge energi til at træne, skal du omvendt også spise mindre mad når du ikke træner. Og det kan være svært for nogle at tilpasse appetitten og mængden af mad, hvilket vil resultere i et energioverskud, som vil lagres som fedt.

3) Dette hænger lidt sammen med faktor 2. Når du stopper med at træne, forbrænder du ikke lige så mange kalorier som da du trænede, og du vil derfor ligge i et energioverskud, hvis du samtidig spiser bare lidt mere end du forbrænder. Og igen bliver overskudsenergien lagret i kroppen som fedt.

Opsummering

Opsummeret betyder det, at hvis du stopper med at træne, bliver dine muskelmasse mindre, du forbrænder mindre energi og der er risiko for at du spiser mere mad end du forbrænder. En kombination af disse tre faktorer, kan få det til at “se ud som om”, at kroppen omdanner musklerne til fedt, men rent fysiologisk, er det ikke, det der sker.

 

Selvom du er kvinde, skal du stadig træne tungt! Det er en skrøne at kvinder skal træne med lette vægte og flere gentagelser end mænd!

 

Selv med lidt større muskler, vil du ikke se muskuløs ud, medmindre du har en meget lav fedtprocent. Kvinder har naturligvis mere kropsfedt end mænd, hvilket er det der giver deres feminine kurver. Der er absolut ingen grund til at bekymre sig om at komme til at ligne en “bodybuilder” læs her hvorfor:

 

1) kvinder skal træne med lette vægte?

Nej, ikke nødvendigvis. Hvis du kan løfte lige så mange kilo som en mand, så skal du også gøre det. Hvis du f.eks. udfører en øvelse med 12 gentagelser af 3 omgange, så skal du løfte præcis så meget, at de to eller tre sidste gentagelser i den 3. omgang, er næsten umulige at løfte. Så udvikles både størrelsen og styrken på din muskel. Det nytter ikke at træne med lette vægte, fordi du ikke vil have store muskler. Fordi muskler dukker ikke op natten over, så du kan godt nå at følge din udvikling i spejlet, på vægten og med målebånd og trappe ned før det er for sent. Så bare klø på.

2) jeg skal bare lave 200 mavebøjninger så bliver maven jo flad

Det er absolut så forkert som noget kan blive. Det eneste du får ud af at lave 200 mavebøjninger dag ud og dag ind er, udholdenhed! Man kan ikke punkt træne og sige så taber jeg fedtet på maven, sådan hænger det ikke sammen, kroppen vælger selv hvor den vil tabe sit fedt først, og det kommer også an på ens genetik! Du får muskuløse og stærke mave muskler og flottere holdning ved at træne din mave, men sixpack og flad mave kommer altså først til syne den dag du kommer ned i fedt procent.

følg en kostplan og opnå den flade mave.

Der er intet som vil befri din mave for fedt ,medmindre du kommer ned i dit daglige kalorieforbrug “kalorie underskud” Så det allerbedste du kan gøre er at følge en kostplan, og få styr på dit daglige indtag og ikke bare satse på det nok bare skal komme med en masse træning! for kosten er min. 60 % af resultatet.

 

Hvad er vigtigt at spise/drikke efter træning?

 

Protein og kulhydrat er vigtig for muskelopbygningen Det er ikke kun ved udholdenhedstræning, at det er fornuftigt at spise kulhydrat lige efter sit træningspas.

Også ved styrketræning har det en veldokumenteret effekt. Som mange nok ved, er vores muskler opbygget af protein, og derfor er vores proteinindtag også en vigtig faktor.

Insulin fremmer nemlig ikke kun optagelsen af glykogen i vores celler, den stimulerer også proteinsyntesen og hæmmer proteindegradationen.

Dvs. at hvis du kombinerer protein og kulhydrat lige efter træning, får du altså dobbelt effekt i forhold til muskelopbygning.

For de fleste alm. mennesker som gerne vil tabe sig er det rigeligt at spise et stykke frugt efter træning eller evt. bare det måltid man måske alligevel skal hjem og have. og ikke noget udover dette.

Hvis man er hardcore atlet og gerne vil have muskelopbygning, kan skummetmælk og en banan være en god kombi.

Kakao har også været meget oppe, det er også super godt men der er alt for meget sukker i og af den forkerte slags, derfor skummetmælk og banan bedre alternativ.

 

/Kasper

Share

Skriv et svar

Or

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*