Jeg fandt træningsglæden da jeg begyndte at træne sammen med en anden

 

Det er ikke altid en selvfølgelighed at træning er noget, man virkelig bare nyder lige så meget, som man synes man hører fra alle de andre, at de gør – og den umiddelbare glæde ved træning har bestemt heller ikke været en umiddelbar glæde hos mig, i hvert fald ikke i starten. Men så begyndte jeg at træne sammen med min kæreste, og det var faktisk det, der gjorde forskellen for mig. Vi byder begge ind med forskellige øvelser til både kondition og styrketræning, og vi udfører øvelserne sammen, og giver plads til at den ene af os nogle gange er bedre end den anden, men uden at det skaber irritation hos nogen af os, hvis man er den der lige skal vente et minut ekstra inden vi går i gang med næste øvelse, end hvad vi hver især måske lige havde brug for.

Derfor træner jeg ikke alene
Det behøver ikke at være din kæreste, men jeg vil opfordre dig til at overveje at begynde at træne sammen med en, hvis du ikke altid føler, at du har træningsglæden med dig. Du skal ikke slæbe dig over i træningscentret, og jo flere tricks du kan bruge for ikke at synes at træningen bliver en byrde, jo bedre er det jo bare. Så tænk endelig over, hvad der kan gøre dig glad, før, under og efter træning.

Om det er, at du får en lille belønning bagefter, eller noget helt andet, det må du respektere, selvom du måske hellere ville være foruden, men foruden ikke helt kunne mærke den samme glæde. For mig er det altså det med ikke at træne alene, der gør den helt store og mærkbare forskel. Og efter at jeg har forstået det, kan jeg tage højde for det i min træning.
2

3
4
Det er vigtigt at drikke vand, men det gør også en forskel hvordan du drikker det
Du ved at vand er sundt. Du ved, at du gerne skal op på at drikke mindst én en halv liter hver eneste dag, og endnu mere i de perioder hvor du træner, eller hvis du generelt har et aktivt liv, hvor du er meget på farten. Men måske har du svært ved at huske at drikke vandet løbende over hele dagen, og måske kommer du til at drikke for meget i nogle timer i løbet af dagen og alt for lidt i andre. Måske tager du først et glas vand, når du har fået hovedpine, og i den grad dermed kan mærke, at du faktisk har haft brug for vand i et stykke tid, men ikke har fået det drukket. Det kan så være at du drikker et eller to store glas vand på en gang, for i den grad at få slukket tørsten, og jeg kan så fortælle dig, at du har gjort det hele rimelig forkert, hvor gode intentioner, du ellers har haft.
Hav altid en flaske vand på mig – uanset hvor du går
Du skal faktisk gerne drikke vand, allerede inden du bliver tørstig. For når du er tørstig, så fortæller kroppen dig, at du har drukket for lidt – at du med andre ord er i underskud og arbejder lidt på reserverne. Hvis du sørger for, at der hele tiden er nok vand i kroppen til at den ikke skal tære på reserverne, så sikrer du at have din krop i højere funktion hele tiden, hvad der er endnu bedre. Drik derfor hellere 20 halve glas vand i løbet af en dag end 10 hele – og sørg for at have en flaske vand på dig, uanset hvor du går, og gerne en flakse af glas, hvis du vil tænke på miljøet.
5
Er sund kost og træning blevet din religion?
Vi kender alle sammen typen: ham, der ikke kan drikke to øl i byen, og hende, der har sin egen mad med til fødselsdag, fordi hun er bange for at det, der bliver serveret indeholder for mange kalorier. Personen er blevet alt for fanatisk, og sund kost og træning fylder alt i personens liv. Intet kan skabe glæde hos personen, hvis det på nogen måde går på kompromis med denne, personens sunde livsstil og nærmest altoverskyggende ”religion”. Måske er du endda i perioder selv sådan, og i så fald vil jeg foreslå at sætte dig ned og tænke over, hvilke værdier der er vigtige for dig i dit liv, og hvilke værdier du selv lever efter. Hvis du nyder at træningen fylder alt for dig, så er det jo fint, man hvis du savner at kunne drikke en stor kop varm kakao med flødeskum sammen med en, du holder af, så bør du måske genoverveje, om sund kost og træning en enkelt gang imellem burde lægges på hylden til gengæld for at give plads til noget andet.
Med træning kan du få et langt liv, men sørg for at nyde det mens du har det
Det er betydeligt livsforlængende, at leve sundt. Men hvis det ikke giver et liv med større glæder, så kan man spørge sig selv om, hvorvidt det egentlig er det rigtige, man har gang i. Fanatisme fører nemlig ikke nødvendigvis glæde med sig. Og uden glæde i livet, ja, så er man måske ikke på rette spor – mere simpelt kan det vidst ikke siges. Bonussen ved at have et langt liv må være at kunne have endnu flere momenter i løbet af sin tid, hvor man hygger sig, glædes over ting og nyder tilværelse i det hele taget. Men flere af disse momenter fører et langt liv i sig selv ikke nødvendigvis med sig.

Share

Skriv et svar

Or

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*