Hvad består en proteinkur af? Og hvordan virker den

 
Hvad består proteinkuren af? Det er sikkert det, som mange vil have svar på.

En ny proteinkur som er blevet udviklet, kan man finde på bodylab.dk

Der er blevet udviklet en ny proteinkur med flere opskrifter og mere information.

De proteinkilder, som du skal til at vælge imellem, er al slags magert kød, dvs. skaldyr, fisk, fjerkræ, vildt, magert svine-, kalve og oksekød. Men også gerne lammekød og andre slags kød. Men husk, at det er vigtigt, at det er magert, så du ikke får for meget fedt med ind.

Du skal også have flere af de magre mejeriprodukter, de er også proteinrige og indeholder kalcium, der binder noget af fedtet. De magre mejeriprodukter er først og fremmest skummetmælk, minimælk, kærnemælk, fedtfattige yogurter og andre surmælksprodukter, men også mager ost og forskellige mejeriprodukter, der er gode at bruge i madlavningen.

Der er også lækre proteinrige fødevarer fra planteriget, såsom linser og bønner, der er superlækre i forskellige retter. Der er noget helt specielt ved disse mejeriprodukter.

Mejeriprodukter binder fedtet

Mejeriprodukterne har imidlertid også en anden vigtig egenskab, som proteinkur udnytter.

 

Kalken (kalcium) i mejeriprodukterne binder noget af fedtet fra maden, du spiser,  nede i din tarm. Kalk og fedt bindes nede i din mave sammen til en uopløselig masse, som fordøjelsesenzymer ikke kan angribe og nedbryde.

 

Så resultatet er, at fedtet passerer ufordøjet igennem mave-tarmkanalen og lige ud i toilettet. Det er ikke så voldsomt, at man lægger mærke til det, måske ekstra 4-6 gram fedt om dagen.

 

Men det er nok til sammen med proteinens virkning på mæthed og forbrænding at gøre den til en effektiv metode til at sikre, at så få kalorier som muligt ender på dine sideben. Men jeg ville anbefale at tage et kig på bodylab.dk for at få mere inspiration til din personlige træning.
Hvordan virker en sådan proteinkur?

Nu er ”proteinkuren” og begrebet ”kur” i almindelighed fy-fy ord blandt diætister og ernæringseksperter, da der ikke findes nogen magisk kur, som kan føre til sundhed og vægttab. Det eneste som hjælper på den front er en omlægning af ens livsstil. Der ligger dog heller ikke mere i ordet ”proteinkur”, end nogle generelle retningslinjer for hvordan ens kost bør struktureres, hvis man er interesseret i sundhed og vægttab. Så når ordet proteinkur anvendes i denne artikel, så refereres der til en kost hvor protein indtaget er i fokus, og ikke til en ”ugens slankekur i Familie Journalen” diæt.

 

En proteinkur øger mæthedsfornemmelsen

 

En kost hvor indtaget af protein er højt giver en større mæthedsfornemmelse. Spiser du 100 kcal fra en proteinkilde, sammenlignet med 100 kcal fra en fedt- eller kulhydratskilde, så vil proteinkilden give en langt større mæthedsfornemmelse. Dette er fordelagtigt hvis man vil tabe sig, eller bare holde vægten.

 

En proteinkur giver en større bevarelse af muskelmassen

 

Ens muskelmasse spiller en væsentlig rolle i opretholdelsen af en høj forbrænding. Hvis man mister muskelmasse, så falder ens forbrænding samtidig. Så når man ønsker at tabe sig, så er det vitalt, at man bevarer så meget muskelmasse som muligt, og fokuserer vægttabet på at minimere fedtmassen. Når man følger en proteinkur, så bliver tabet af muskelmasse langt mindre, til trods for at man ligger i kalorieunderskud. Så protein og proteinpulver  har en bevarende effekt på muskelmassen.

 

En proteinkur er en glimrende måde at bygge sin kost op på, hvis man er interesseret i vægttab og sundhed. Den har en lang række sundhedsmæssige gevinster sammenlignet med mere traditionelle måder at bygge sin kost op på. En proteinkur kan ligeledes bidrage til at sænke blodtrykket og kolesteroltallet. Og en proteinkur kan følges af alle, uanset sundhedstilstand. Man bør dog undgå et højt proteinindtag, hvis man har en nyresygdom, eller nedsat nyrefunktion, da syge nyrer ikke kan håndtere så højt et protein indtag. Der er dog ingen problemer forbundet med et højt proteinindtag, hvis man har sunde og raske nyrer.

Share

Skriv et svar

Or

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*