Kokosolie

Kokosolie kan anvendes til stort set alt tænkeligt – også indenfor madlavning. Kokosolie, i en koldpresset og uraffineret form, er en af de allermest varmestabile planteolier, og derfor er den særdeles fordelagtig at benytte til både stegning og bagning ved høje temperaturer. Den udvikler nemlig ikke transfedtsyrer i samme mængde som andre olier, når den udsættes for varme. I forhold til stegning og bagning anbefales kokosolie uden smag. Hvis olien benyttes til bagning, udskiftes den anviste smør blot på lige fod med kokosolien.

kokosolie

Kokosolie fra Bodylab

Kan du til gengæld slet ikke få nok af smagen af kokosolie, kan du snildt bruge olien som smør og dermed erstatte den noget syndigere smør. Du kan også pifte smoothien op med en frisk kokossmag, og dermed få ekstra gode fedtsyrer. Mæthedsfornemmelse får også et skub i den rigtige retning. Frugternes næringsstoffer absorberes bedre med kokosolie.  

Tip: Tilsæt kokosolie (og havsalt) på dampede grøntsager, og de fedtopløselige vitaminer vil sprudle langt mere effektivt frem.

Andre ideer kan være, at man putter en skefuld af kokosolien i kaffekoppen, så energien øges endnu mere. Tip: Blend den varme kaffe og kokosolien, og få en lækker, cremet og tyk smag – og spar på den måde på fløden i kaffen.

Kokosolie er også særdeles fordelagtig i forbindelse med smeltet chokolade – chokoladen får en bedre konsistens, og din gode samvittighed øges.

Derudover er kokosolie en fundamental fødevare, hvis du er tilhænger af veganske retter eller paleo-livsstilen. Olien bliver nemlig fast, hvis temperaturen ikke overstiger de 24 grader.

Vær dog opmærksom på, at olien indeholder relativt mange kalorier.   Du kan finde ovenstående kokosolie fra Bodylab her.

Hvad består kokosolie af?

Kokosolie indeholder utrolig meget caprinsyre, caprylsyre og laurinsyre, der har anti-mikrobielle egenskaber, og derfor er kokosolie især populært grundet sin både antivirale og antibakterielle virkning, samt derudover også sin svampedræbende virkning.

Olien indeholder også mættet fedt i form af MCT, der kan være en god hjælper, hvis forbrændingen skal øges. Triglyceriderne lagres nemlig IKKE som fedt – men smutter i stedet videre til leveren og omdannes til energi. Dette er især fordelagtigt, når trætheden nærmer sig – eksempelvis efter en hård træning.

Olien frigives over et større timeantal, hvorfor den bidrager til et mere stabilt blodsukker og skaber dermed balance.

Kokosolie er altså især fordelagtigt som et erstattende fedtstof.

Du kan se en video nedenfor om kokosolie og 30 forskellige måder at bruge kokosolie:

Share