Kokosmel

Kokosmel – En tropisk smag, en glutenfri erstatning for traditionelle meltyper og et skud kostfibre. Dette er blot nogle af grundene til, at kokosmel er så populært. Melet bruges på mange forskellige måder, hvoraf de nok mest kendte er som ingrediens i grød, glutenfrie boller eller kager, konfekt samt som drys på morgenmaden. Og grunden hertil skal klart findes ved den naturlig søde smag, kokosmelet er kendt for. Grundet denne smag ses nemlig en mulighed for at reducere mængden af tilsat sødning i bagværket – uden du lægger mærke til det.

Hvordan erstatter jeg almindeligt mel med kokosmel?

Kokosmel er utrolig fiberrigt, og af denne simple årsag suger det naturligvis mere væske til sig, end traditionelle meltyper gør. Derfor rådes du til at reducere mængden af kokosmel med omtrent 40 % af den opgivne mængde af andre meltyper i opskriften.

Derudover anbefales det, at du tilsætter lidt ekstra væske, til du opnår den ønskede konsistens. Endvidere siges tommelfingerreglen at være, at man bør tilsætte et ekstra æg pr. 30 g. kokosmel – især hvis du anvender en stor mængde af melet.

Kokosmel og proteinpulver?

Faktisk anvendes kokosmel ofte i forbindelse med proteinpulver, og du kan med fordel bruge melet i proteinbarer og anden slags bagværk.

Kokosmel består af tørret, fedtreduceret og fintmalet kokos, og det indeholder en stor mængde fiber (omkring 40 %) samt omkring 18 % karbohydrat, hvorfor det med fordel kan bruges i forbindelse med proteinpulver. Hos Bodylab kan du både købe kokosmel her.

Hvad er kokosmel godt for?

Din krop indtager fundamentale mineraler, der blandt andet styrker dit bindevæv, hvis kokosmel indtages. Bindevævet omfatter blandt andet hud, sener, ledbånd, knogler og tænder, og fælles for disse er, at indholdet af kollagen er stort. Kollagen er nemlig hårde, modstandsdygtige proteinfibre, som holder vævet sammen. Og kokosmel indeholder både kobber og mangan, som netop hjælper med produktionen af kollagen.

Kobberet siges at gøre hjernen sundere, da enzymer, hvis ansvarsområde er at producere neurotransmittere ( bruges til videreformidling af information), aktiveres heraf. Samtidig bidrager jern- og fiberindholdet til at sørge for balance i kolesteroltallet og er en måde at forebygge type 2 diabetes og hjertekarsygdomme. Derudover hjælper jern til produktion af ATP (energikilde) samt røde blodlegemer.

Kombineres kokosmel med andre sunde valg, kan du altså nyde lidt naturlig sødning i bagværket med en god smag i munden.

DIY kokosmel

Du kan sagtens selv lave kokosmel. Nedenstående video er et godt eksempel på dette:

Share