Fitness øvelser mens du juicer

Det er vigtigt, at fitness øvelser og træningsform harmonerer med kroppens energiniveau og fysiske tilstand. Under en juicekur fyldes kroppens energidepoter af næringen fra juicens vitaminer og mineraler.

Herunder finder du inspiration til gode og oplagte fitness øvelser, du kan lave, mens du juicer. Øvelserne er udvalgt med respekt for kroppens fysisk tilstand under en juicekur og er til at udføre for alle uanset træningsniveau.

Hvad er en juicekur?

En juicekur er en særlig form for slankekur eller udrensningskur, hvor du i en afgrænset periode på mellem 3 og 15 dage alene baserer dit indtag på netop juices. Juicen erstatter de ellers vante måltider og er nøje produceret i forhold til at give kroppen optimal næring.

For mange kan det være en særlig omstillingsproces at ændre fødeindtag til kun at være i form af flydende væske. Derfor er det vigtigt at justere din fysiske træning.

Der kan både vælges færdigproducerede juices, som kan bestilles fra firmaer. Derudover er det muligt selv at fremstille din juice og derved selv udvælge indholdet af bær, grønsager og frugter.

Mange anvender juicekuren som en effekt opstart på en ny og sundere livsstil ved at udrense kroppen for affaldsstoffer og skabe et solidt og næringsrigt udgangspunkt.

Fitnessøvelser du kan lave under en juicekur

Først og fremmest er det vigtigt for dig at vide, at selvom du er på juicekur med et anderledes måltidsindtag, betyder det ikke, at du skal stoppe med din regelmæssige træning. Dog skal træningsintensiteten afpasses i løbet af juicekurens varighed.

I starten af kuren skal du undgå at stresse dit immunforsvar. Herefter kan du opjustere træningsintensiteten. Energiniveauet vil typisk opleves at være lavt de første dage af kuren, hvorefter det gradvist vil øges igen.

Særligt i forhold til træning og fitnessøvelser i forbindelse med juicekur, kan ingredienser i form af rødbede samt roer anbefales. Disse har begge en fremmende effekt på blodets iltningsevne og kan fremme præstation under netop fysisk træning.

Young female athlete sipping juice in a glass.

Øvelser til opstartsfase af juicekur (1-3 dage)

Imens din krop tilvænner sig ny form af næringsindtag, kan du lave træning med lav intensitet. Dette kan både foregå derhjemme samt i træningscenter. Det vigtigste er i denne forbindelse at holde træningstiden og konditionstræning på ca. 30 minutter, såfremt man bibeholder træningsformen fra før opstart på juicekur.

Hvis du føler dig tilpas med denne lavintense træningsform, kan du sagtens videreføre disse øvelser under hele kuren.

Det kan f.eks. være følgende træningsformer- og øvelser:

  • Bænkpres
  • Squats
  • Maveøvelser
  • Mindre gåtur i rask tempo eller kortvarig løbetur (ca. 30 minutter)

Øvelser efter opstartsfase (3 dage +)

Efter 2-3 dage af juicekuren vil det typisk opleves, at dit energiniveau begynder at stige igen, da din krop og system er blevet tilvænnet næringsindtaget. Det er kun dig selv, der kan mærke præcist, hvornår det er tid til eventuelt at øge træningsintensiteten.

Hvis ikke du ønsker at anvende øvelserne fra opstartsfasen, kan du supplere eller erstatte med andre øvelser.

Du kan blandt andet lave følgende fitness øvelser, som både handler om styre og kondition:

  • Englehop
  • Planke (både på flad hånd og på albuer)
  • Lounges
  • Mindre gåtur i rask tempo, kort løbetur, crosstræner (ca. 45 minutter)
Share

Skriv et svar

Or

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*