Det betyder kosten for din form

Der er nok ikke ret mange, som bliver overraskede, når vi siger, at kost og motion hænger uløseligt sammen. Når det så er sagt, er det måske de færreste, der ved præcis, hvor tæt de to ting rent faktisk hænger sammen. Du kan sagtens få resultater, hvis du kun har fokus på henholdsvis din træning eller din mad, men går du efter varige, store og ikke mindst sunde ændringer, er du nødt til at sætte ind begge steder.

Vi har set lidt nærmere på forholdet mellem kost og træning, og vi deler her vores væsentligste fund med jer. Forhåbentligt bliver du klogere, og måske får du endda inspiration til, hvordan din træning og din kost kan supplere hinanden endnu bedre, end de i forvejen gør.

Spis nok

I bund og grund er mad energi, og for at være i stand til at træne skal man have energi. Det var den korte version. Den lidt længere tager vi naturligvis også – primært for at aflive myten om, at skal man tabe sig, skal man spise lidt. Det er forkert. Naturligvis taber man sig ikke ved at spise enorme måltider 10 gange om dagen, men vil man have energi til hård og god træning, skal man naturligvis også spise godt. Og man skal faktisk spise en del. Tænk på maden som kroppens benzin. Jo bedre og mere varieret maden er, desto bedre kører motoren.

Drik nok

Det er ikke kun mad, der er vigtigt at få nok af. Også vand er helt afgørende for kroppens evne til at præstere og have det godt i det hele taget. Noget af det hårdeste for kroppen er at dehydrere, og derfor skal man altid huske at drikke vand, og det gælder både, når man ikke træner og i særdeleshed, når man træner. Løber man eksempelvis en lang tur i varmen, skal man drikke ekstra meget.

 

Fedt

Mange forbinder fedt med noget dårligt. Fedt associeres sjældent med en sund krop og et eventuelt vægttab. Denne myte skal også aflives med det samme. Fedt – altså det sunde fedt vel at mærke – er helt afgørende for kroppen. Eksempelvis er fedt nødvendigt, for at kroppen kan optage flere forskellige typer af vitaminer.

 

Efter træning

Når man har ydet sit bedste i forbindelse med hård træning, skal kroppen genoplades og have ny energi. Det får den blandt andet ved restituering, men i høj grad også fra fødevarer såsom protein, eksempelvis æg og quinoa, kulhydrat, for eksempel grovpasta, eller bananer. Det er alle sammen fødevarer, der får kroppen til at komme hurtigt ovenpå igen.

Tilskud

Vil du gerne give kroppen de bedst mulige forudsætninger for at have det godt i en hverdag med meget træning, kan det være nødvendigt med et forskellige former for kosttilskud. Et godt sted at starte er proteinpulver og fiskeolie. Disse to ting giver kroppen lidt ekstra protein og fedt, hvilket er altafgørende for, at kroppen fungerer og holder sig sund.

Share

Skriv et svar

Or

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*