7 tips til en sundere jul!

December er en hård måned for os alle sammen. Julen er fuld af lækre fristelser, og en masse julefrokoster, der hurtigt kan ødelægge formen og tilføje et par ekstra kilo på sidebenene. Det kan derfor også være svært at vide, hvordan du kommer sund igennem juletiden. Her kan du læse en masse tips, som hjælper dig helskindet igennem julen uden kiloene, sætter sig alt for hurtigt.

Alkohol er din værst fjende

”Haps, haps, haps. Nu skal vi ha’ snaps”. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at julen er fyldt med alkohol i lange baner. Din kalender er sikkert allerede fyldt kalenderen med en masse julefrokoster, som du skal igennem. Selvom julefrokoster og alkoholen er fristende, så er det med til at ødelægge formen, som du arbejder så hårdt for at opnå. Øl og rødvin indeholder nemlig rigtig mange kalorier.

Hvis du dog alligevel beslutter dig for at drikke til julefrokosterne, så er der gode nyheder til dig som absolut ikke kan holde sig væk fra alkoholen. Hvis du som tommelfingerregel vælger at supplere alkoholen med ét glas vand per genstand, så er du bedre stillet på kaloriesiden i sidste ende. Derudover vil denne regel også formindske dine tømmermænd og forebygge din dehydrering.

Hold dig væk fra fedt

Julemaden er fyldt med fedt, som du bør holde dig langt væk fra. Fedtet er proppet med unødvendige kalorier, som gør at du skal til at arbejde endnu hårdere for fedtforbrændingen i fitnesscenteret.

Derfor skal du udvælge nogle magre udskæringer af flæskestegen, så du får mere kød og mindre fedt og sparer på dit kalorieindtag. Du bør også fjerne det sprøde og lækre andeskind fra andekødet, da det er fyldt med fedt og unødvendige kalorier, som du let kan undgå at indtage.

Julebuffetens’ værste syndere

Det er allerede blevet nævnt, at fedtet på flæskestegen eller andekødet er nogle kedelige kaloriebomber, som du sagtens kan undgå. Derudover er der også andre ting på julebuffeten, som du bør genoverveje inden du fylder din tallerken.

Du skal f.eks. vælge de hvide kartofler frem for de bruner, rugbrød frem for hvidt brød, fisk frem for leverpostej eller frugt/nødder frem for konfekt.  Det er alt sammen nogle bedre alternativer til den ellers så indbydende julebuffet.

Fasthold dine rutiner

Selvom julen er indbegrebet af hygge, så må du ikke glemme dine faste rutiner. Du kan blive fristet til at skippe træningen til fordel for julehygge, gaveindkøb eller din varme seng. For at undgå det så læg en plan ind i din kalender, så du f.eks. ikke sover for længe, og dermed fastholder dine gode træningsrutiner i hele december måned.

Hvis du er et A-menneske, der træner tidligt, så fasthold den rutine. En ekstra motivationsfaktor for A-menneskerne kunne være at belønne sig selv med en enkelt cheat day om ugen. I den forbindelse kan du slå to fluer med et smæk ved at invitere kæresten på et lækkert restaurantbesøg i adventsgave.

Når du alligevel er tidligt oppe, så kunne du jo benytte dig af Early Bird, der bl.a. tilbyder 1/3 skåret af prisen på en masse lækre restaurant på Frederiksberg. Det er ikke kun restauranter på Frederiksberg, men også andre steder i København og Aarhus.

Ekstra fedtforbrænding

Det kan være svært at øge din fedtforbrænding i december måned med alle de fristelser, der lurer rundt om hjørnet. Alkoholen nedsætter også din fedtforbrænding, hvis du vælger at træne dagen derpå, da kroppen anvender alkoholen som energikilde.

Dog er der alligevel nogle alternative metoder, som du kan tage i brug, hvis ikke din træning er gået som forventet. Hvis julen har været ekstra hård ved vægten, så kan man øge ens fedtforbrænding ved at indtage slankepiller, som hjælper dig med at opnå et højere vægttab.

Share

Skriv et svar

Or

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*