6 tricks: Små ting til en sundere hverdag

Det er faktisk kun små enkelte omvæltninger, der giver dig et sundere liv. Vi har her samlet nogle af de små ting, du let og nærmest ubemærket kan ændre. Sæt i gang.

Spis før du handler

Du kommer hjem fra arbejde efter en lang dag og er ved at dø af sult. Hurtigt kommer du i tanker om, at du ikke har mere mad i køleskabet, så der er ikke andet for end at smutte en tur forbi købmanden. Hos købmanden rumler din mave uafbrudt, og du køber derfor en bolle og en chokoladebar, der kan holde din sult, indtil aftensmaden står klar. Men er du godt klar over, hvor usundt det er? Den lille omvæltning er blot, at du handler, før du besøger din lokale købmand. For så sker disse situationer slet ikke.

Drik vand i stedet for cola

Kroppen har brug for vand. Ikke bare lidt vand, men meget. Vand er en god kur mod mange sygdomme, og så får det din hud til at stråle som solen på en klar forårsdag. Med væskemangel oplever du træthed, svimmelhed, hovedpine, forværret hukommelse, maveproblemer og meget mere. Der er derfor ingen grund til at spare på vandet, som i forvejen er en rigtig billig form for væske – i hvert fald hvis vi sammenligner med cola eller andre sukkerholdige drikkevarer.

Bed chefen om en frugtordning

Vi har alle hørt, at vi skal spise seks frugter om dagen. Men seks frugter er virkelig mange, når vi ikke får frugt på arbejdspladsen. Det er faktisk også nemmere at spise frugten, hvis den står der, og du kan spise det i sociale sammenhæng med andre. Bed derfor din chef om en økologisk frugtordning. Det kræver ikke de store overvejelser, for din chef er helt sikkert med på den – og hvis han er, så kan du faktisk finde en rigtig lækker frugtordning her. 

Morgentræning inden arbejde

Er du typen, der går på arbejde til sent om eftermiddagen og derfor ikke orker at træne, når du vender hjem efter en lang dag? Så er du virkelig ikke den eneste. Vi er mange med det problem. En af de ting, vi har fundet ud af, der hjælper, er morgentræning. Det kræver ikke mere end blot 10 armbøjninger, 10 squats og 10 maverulninger – og hvis du så også tager cyklen på arbejde, så er der ingen, som kan brokke sig over din glemte fitnessworld-aftale.

 

Bevæg dig flere gange om dagen

Bevægelse er sundt, så det er bare med at komme i gang. Den har du måske efterhånden hørt et par gange, men det er rent faktisk også noget, der giver dig en sundere og mere effektiv hverdag. For selvom du måske ikke føler, at det har nogen virkning på kort sigt, så får det det altså i det lange løb. Der er mange ting, der kan gøre en forskel. Bevæg dig. Gå en tur. Drop bilen. Tag cyklen. Glem elevatoren.

Indtag alkohol med måde

Den har du også fået printet ind i dit hoved flere gange i løbet af dit liv. Alkohol er vanedannende, og mange danskere drikker allerede for meget. Ved at formindske dit alkoholforbrug får du en sundere krop, bedre relationer, mere overskud, bedre humør og lettere symptomer og dermed en sundere hverdag.

 

Der er mange ting, der kan give dit liv et ryk i den rigtige retning. Også mange små ting. Du behøver ikke nødvendigvis opfylde dem alle sammen, men hvis du kan sætte flueben ved halvdelen, så er du godt på vej.

Share

Skriv et svar

Or

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*