Hjælp til nytårsfortsættet: 6 effektive råd mod rygestop

Selvom der i Danmark er kommet flere og flere forbud mod rygning gennem årene, så er der stadigvæk mange tusinde danskere som ryger til dagligt i store og usunde mængder.

Forskning har vist, at rygestop ofte virker bedst hvis en person bliver påvirket løbende under forløbet. En påvirkning kan være fra bekendte, reklamer eller bare materiale omkring det at stoppe med at ryge.

Vi har derfor skrevet 7 råd, som kan hjælpe dig med at kvitte smøgerne – for good.

 

Råd 1

Udover at du skal smide dine smøger ud, så er det også en god ide at fjerne tændstikker og alle lightere i dit hjem. Det samme med askebæger, da de konstant minder dig om, at du ikke må ryge.

 

Råd 2

Forskning har yderligere vist, at det tager gns. personen 21 dage om at stoppe med at ryge. Det er alligevel lang tid, hvorfor det er en god ide at have en hobby under “den kolde tyrker”. En hobby giver dig nye rutiner, og det er præcis nye rutiner du skal have for at komme over din afhængighed. For en ting er kroppen, som har brug for nikotin, en anden ting er dine faste rutiner, som du har hver gang du ryger. Disse skal brydes!

 

Råd 3

Alle de penge som du ville have brugt på smøger, dem skal du gemme i et glas. Du vil få meget motivation ved de økonomiske fordele, som et rygestop medbringer. For disse penge kan du hver måned – hvis du ryger en pak smøger om dagen – tage i biografen op til 4 gange og spise ude 2 gange.

 

Råd 4

Brug litteratur og gratis hjælpemidler som kan hjælpe dig med at forstå din afhængighed og hvad du går igennem. Allen Carr har skrevet bogen ”Endelig Ikke Ryger!”. Den er rost af mange eksperter. Yderligere har sundhedshjemmesiden Doc24 samlet en række gode guides som artikler om rygestop.

 

Råd 5

Alt for få glemmer den store effekt tyggegummi kan have. Du kan starte med sukkerfrit tyggegummi, og hvis det ikke virker skifte til nikotin tyggegummi. Vær dog opmærksom på, at nikotin tyggegummi også bliver vanedannende.

 

Råd 6

Det handler om vaner, og hvis du har brug for at have noget i munden, så skift din smøg ud med et stykke sugerør. Et sugerør er godt fordi, at du kan suge på den ligesom en smøg.

 

Råd 7

Fællesskab hjælper dig med at kvitte smøgerne. Find en god ven som også ryger og hjælp hinanden. Amerikansk forskning viser, at succesen for rygestop øges med 22%, hvis du er med i et fællesskab, hvor I har mulighed for at hjælpe og støtte hinanden.

 

Share

Skriv et svar

Or

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*